keskiviikko 20. elokuuta 2014

Muilta kopioitu kosmetiikka, ostaako vai ei?

Urban Decayn Naked-villityksen myötä tuntuu siltä, että kaikilla halpismerkeillä on nykyään oma versionsa neutraalisävyisestä luomiväripaletista. Meno tuntuu olevan väliin aika villiä ja (semi-)selektiivisten merkkien tuotteista "inspiroidutaan" yhdessä jos toisessakin suunnassa enemmän tai vähemmän näkyvästi.


Muutamia tällaisia kopiotuotteita on minullekin ajautunut, mutta olen miettinyt paljon myös näiden tuotteiden etiikkaa. Kukaan ei varmasti voi omistaa oikeuksia ideaan ympätä tusinaa neutraalia luomiväriä yhteen palettiin, mutta missä menee raja? Kuinka samanlainen tuote voi olla, jotta sen tekeminen ei olekaan enää niin ok?


Varsinkin ruotsalainen Viva la Diva tuntuu jatkuvasti keikkuvan sillä rajalla, että mikä on sallittua ja mikä ei. Nudie-sarja alkaa nimeltään ja ulkoasultaan olla jo niin lähellä UD:n Nakedia, että luulisi, että joku niistä jo älähtäisi. Voi tosin olla, että UD ei Viva la Divasta ole kuullutkaan tai sitten siellä on kopioiden suhteen jo nostettu kädet pystyyn.

Viimeisin lisä Viva la Divan inspiraatiomeikkeihin on Sunblush-setti, joka on ainakin tuotteen ulkonäön osalta käytännössä identtinen Naked Flushed-palettien kanssa.


Olen useasti miettinyt, että onko näin selkeä kopioiminen oikeasti laillista? Tekijänoikeushan ei tämäntyyppisiä tuotteita käsittääkseni juurikaan suojaa. Mallisuoja onkin sitten toinen juttu. Se suojaa (ainakin EU:ssa) mm. tuotteen ulkomuotoa, käytettyjä kirjasimia, koristelua ja väritystä. Se täytyy erikseen hakea, mutta isot firmat hakenevat tuotteilleen mallisuojan automaattisesti.


Palaammekin oikeastaan takaisin siihen kuuluisaan kuluttajan vastuuseen. Kun näin selkeästi jonkin toisen merkin tuotteiden suosiota käytetään hyväksi, niin onko lopulta kuluttajan asia kääntää tuotteille selkänsä ja hankkia vain sitä aitoa ja alkuperäistä? Kopioinnin kohteena on tällä kertaa iso firma, jonka asiakaskunta on todennäköisesti eri, kuin halvempia tuotteita valmistavan Viva la Divan. Olisiko asialla enemmän väliä, jos kopioitaisiin jonkun pikkufirman hyvää ideaa? Saako kopioinnin kohteena olevan firman koko tähän edes vaikuttaa vai pitäisikö asian olla puhtaasti periaatteellinen?


Kuten kuvasta näkyy, itse olen heikko ihminen ja olen näihin selkeisiin tuotekopioihin sortunut useammankin kerran, mutta asia silti vaivaa. Esim. Viva la Divan Nudie-kokoelma ei takuulla olisi niin suosittu kuin se on ilman esikuvaansa. Toisaalta Viva la Divan kaltaiset firmat tuovat tuotteet, joilla on hyvä idea, useampien saataville. Eihän se nimittäin niinkään voi olla, että nyt kun UD keksi Naked-konseptin, niin kukaan muu ei saa neutraaleja luomiväripaletteja enää koskaan valmistaa.

Onko teillä kopioiden suhteen jonkinlainen kipuraja? Mikä on jo niin selkeää kopiointia, että ette tuotetta ostaisi ihan periaatteesta? Itse vielä omaa rajaani tässä etsiskelen. Selkeitä piraattituotteita en ikinä ostaisi, mutta se onkin sitten jo vähän toinen juttu.

12 kommenttia:

  1. Mä en ymmärrä näissä sitä, ettei noista paketeista voida tehdä ihan erinäköisiä, vaikka siellä nuo sävyt olisivatkin sisällä. Siinä ei paljon suunnittelutiimiä tarvita, kun kopsataan toiselta. Mä en osta näitä periaatteesta, koska joku näissä kalvaa. Ei vaan ole mun juttu. Joku toinen ostaa ja se on mulle fine, en lähde tuomitsemaan kuitenkaan ihan niin jyrkästi kuin feikkalaukkujen ostajia. :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulkonäköasiaa minäkin tässä vähän ihmettelen. Vaikka paketin ulkomuotoa muuttaisikin, niin kyllä aika moni silti kuitenkin tietää, mihin näillä pyritään (jos siis edullisemman Naked-kopion haluaa itselleen hankkia). Nakedin idean pohjalta on kuitenkin tehty monta palettia, jotka eivät muistuta alkuperäistä lainkaan ja sävyjen osalta päästään silti samaan lopputulokseen.

      Poista
    2. Mulle tulee mieleen, että pakkauksen kopiointi saattaa liittyä mainospsykologiaan. Esim. Naked-paletin ulkonäkö on jo niin ikonen, että samantyyppisellä pakkauksella halutaan ehkä iskostaa kuluttajan alitajuntaan, että halpiskopio on yhtä hyvä tai mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Sillä varmaan myydään mielikuvaa enemmän kuin mitään muuta.

      Hyvä kirjoitus, Riikka. Olis tosi mielenkiintosta tietää jonkin asiantuntijan mietteitä tästä aiheesta, siis jonkun joka on erikoistunut tällaisiin lakeihin - vaikka eihän etiikka ole pelkistä laeista kiinni. Mulla on myös välillä tunnontuskia aiheesta, mutta kyllä se on vaan niin, että menen kopioivien firmojen asettamaan ansaan: hinta ja impulsiivinen shoppailu ratkaisevat usein, valitettavasti...

      Poista
    3. No näinhän se on tuon shoppailun kanssa. Väliin sitä vain ostaa ensin ja ehkä ajattelee sitten :) Tosin jos nyt ajattelee jotain Makeup Revolutionin paletteja, niin ne eivät ulkonäöltään kuitenkaan pyri jäljittelemään Nakedeja ihan niin orjallisesti. Sitten päästäänkin siihen kysymykseen, että entä jos paletissa on nimenomaan sävyt kopsattu viimeisen päälle? Onko se asia, jonka voi helpommin antaa anteeksi vai ihan yhtä paha juttu kuin jos ulkonäöstä asti paletti olisi kopioitu? Hankalia asioita...

      Poista
  2. Mä ostan kaiken ihan tarpeideni ja hintapolitiikan perusteella, joten kauheasti ei nuo kopioasiat paina omissa lopullisissa ostopäätöksissäni. Mutta törkeää tuollainen mielestäni on, minusta joka merkin pitäisi edes pyrkiä jonkinlaiseen omaan ajatteluun ja innovaatioon. Selkeä kopiointi ja alituinen väkisin trendien myötä "uutuuksien" lanseeraaminen tappaa ainakin omalla kohdallani kiinnostuksen ko. merkkiä kohtaan ja siis vaikuttaa ilmeisen kaupallista tavoitettaan vastaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin tulee mieleen, että Viva la Divalla on menty niin sekaisin ensimmäisen Nudie-paletin suosiosta, että suhteellisuudentaju on päässyt vähän hämärtymään. Firmalla on kuitenkin paljon "omiakin" tuotteita ja ihan hyviä, joten onko pakko mennä ihan näin suoraan muilta firmoilta kopioimaan? Kun tuota Sunblushia katselee, niin pakostakin tulee mieleen, että onkohan VLD:llä senttimitan kanssa mittailtu Flushedin mittasuhteita ja tehty sitten ihan prikulleen vastaava tuote sen mukaan...

      Poista
  3. Hmm. Mä olen myös miettinyt tätä asiaa vähän. Jotenkin nuo kopiotuotteet tökkivät itsellä tosi paljon! Nudeista en ole kovinkaan kiinnostunut joten niistä en osaa sanoa, mutta jos esimerkiksi näkisin jollain selektiivisellä merkillä superihanan meikkituotteen, en kyllä todellakaan menisi ja ostaisi samannäköistä tuotetta joltain H&M:ltä tai muulta vastaavalta halpiskopiolta. Tuntuisi tooooodella halvalta eikä siinä olisi mitään fiilistä.

    Toisaalta taas ymmärrän noita nudepalettien tekijöitä hieman. UD:n Naked osui niin kirkkaasti kultasuoneen että olisi lähes typeryyttä muilta meikkimerkeiltä olla lähtemättä mukaan 2010-luvun nakumeikki-intoiluun, sillä ihan selkeästi ihmiset haluavat noita tuotteita ostaa. Toisaalta taas ihan suoria kopioita en todellakaan kannata, se nyt vaan on törkeää. Miksei jokainen firma voisi tehdä samaan trendiin panoksensa omalla tyylillään eikä kopioimalla alkuperäistä? Kyllä minusta näille jutuille pitäisi joku ideasuoja saada, mutta vaikeaahan se rajojen veto on. Onneksi siitä päättämässä olisivat jotkut minua fiksummat.

    Kuitenkin on ihan pakko mainita, että kyllä se raha ainakin omalla kohdallani vähän näissä ratkaisee. UD:n tapaisen ison firman tuotteissa on kyllä sitä ilmaa ja "brändilisääkin" ihan reippaasti, mistä en näin reilusti köyhyysrajan alapuolella elävänä tykkää sitten yhtään. Eihän noiden valmistaminen jossain Kiinassa maksa paljon mitään! Valitettavasti jos haluan johonkin kivaan juttuun mukaan, joudun tyytymään jonkin halvemman merkin samalla idealla tehtyyn versioon, mutten kuitenkaan missään nimessä kopioon. Jos rahaa olisi, ostaisin kyllä varmasti lähes aina alkuperäisen tuotteen, ellei sitten jäljittelevissä ole jotain superihanaa, itseäni puhuttelevaa ominaisuutta joka alkuperäisestä puuttuu.

    Vaikeita asioita nämä ja niin monisyisiä! Onneksi ei tarvitse äänestää näissä jutuissa kuin kukkarollaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Miksei jokainen firma voisi tehdä samaan trendiin panoksensa omalla tyylillään eikä kopioimalla alkuperäistä?"

      Ihan totta! Olisihan se mielenkiintoista, jos saataisiin useampi tulkinta aiheen ympäriltä ja sitten siitä voisi valita itseään eniten miellyttävän. Toisaalta vaikuttaa siltä, että halpismerkeillä on paremminkin päällä kisa siitä, kuka pääsee sävyjen suhteen kaikkein lähimmäksi esim. juuri Naked-paletteja. Se ei siis nähtävästi ole enää yhtään sama juttu, jos firma julkaisee ihan omalaatuisen paletin. Olen myös sitä miettinyt, että koskeekohan mallisuoja paletin sisältämiä sävyjä. Eli jos paletissa on juuri tietynlaiset värisävyt tietyssä kombinaatiossa, niin saakohan sitäkään noin vain kopioida? Asiaa lienee ainakin hankalampi valvoa kuin palettien ulkonäköä.

      Poista
  4. VIva la DIvahan on tehnyt suorat kopiotuotteet myös esim. Make Up Storen kulma- ja peiteväritrioista. Minulla ei ole käyttökokemusta Vld-tuotteista, mutta olen kuullut niistä paljon hyvää. Siksi tuntuu vähän hassulta, että tuotteiden ei voida luottaa pärjäävän omillaan, vaan pitää kopioida tuotteiden ulkoasu ihan suoraan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne Vld:n tuotteet, jotka omistan (kuvissa näkyvien lisäksi) ovat ainakin olleet ihan hyviä, joten samaa vähän ihmettelen minäkin. Make Up Storen kopioiminen on myös vähän hassua, koska eikös se MUSikin ole ruotsalainen? Varmaan mukavaa, kun "naapuri" nyysii kaikki parhaat ideat.

      Poista
  5. Minusta on surullista, että edullisemmat merkit kopioivat. Maine on jo lähtökohtaisesti huonompi, niin pilataan sitä vielä lisää tollaisella. Miksi ei luoteta ja panosteta omaan brändiin. Ihan ok tietysti käyttää nudesävyjä samassa paletissa, mutta tekisivät rohkeasti omannäköisensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helppoa mennä siitä, mistä aita on matalin eikä tarvitse panostaa omaan innovointiin? Tosin joidenkin halpismerkkien koko bisnesidea tuntuu olevan nimenomaan muiden kopiointi ilman minkäänlaista yritystä omanlaisiin tuotteisiin.

      Tuli tuossa toisaalta myös mieleeni, että muotimaailmassa kopiointiahan harrastetaan ihan yleisesti, eikä siitä ihan kovin moni peruskuluttaja tunnu huolestuvan yhtään. Esim. viime syksynä D&G:llä (?) oli niitä aivan upeita pitsi-ihanuuksia mallistossaan ja kohta oli kaikki Lindexit täynnä vähän vastaavia. En tosin seuraa muotiblogeja, eli en tiedä huolestuttaako tämä ketään, mutta muotilehdistä ainakin vähän väliä löytyy näitä "hanki tämä look-halvemmalla"-katsauksia, joissa ei ainakaan lähes vastaavia tuotteita juurikaan kauhistella. En tosin edelleenkään sano, että asia olisi yhtään sen enemmän ok, koska sitä niin paljon tehdään, mutta tapa muilta kopiointiin taitaa ulottua aika laajalle erilaisiin tuotteisiin.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...